Zmiany w ustawie o wychowaniu w trze¼wo¶ci poprzednia strona

W dniu 27 kwietnia 2001 r. zosta³a ostatecznie uchwalona i nastêpnie podpisana przez Prezydenta RP nowelizacja ustawy o wychowaniu w trze¼wo¶ci i przeciwdzia³aniu alkoholizmowi.

Wiêkszo¶æ wprowadzonych zmian obowi±zuje po up³ywie 14 dni od dnia jej og³oszenia, czyli ju¿ od 28 czerwca 2001 r. (Dz. U. 60 poz. 610 z 13 czerwca 2001). Nieco d³u¿sze, bo 3-miesiêczne vacatio legis dotyczy nowych przepisów zwi±zanych z reklam± i promocj± napojów alkoholowych. Od 1 stycznia 2002 roku wchodz± w ¿ycie regulacje dotycz±ce informowania o sponsorowaniu imprez masowych (sportowych, muzycznych) przez producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych, za¶ nowa definicja napoju bezalkoholowego (zamiast dotychczasowego poni¿ej 1,5% bêdzie poni¿ej 0,5%) zacznie funkcjonowaæ dopiero po up³ywie 12 miesiêcy od dnia og³oszenia ustawy.

Zgodnie z now± ustaw± dozwolona bêdzie reklama piwa alkoholowego (ju¿ bez mrugania okiem) w radiu, telewizji, kinach i teatrach, ale tylko miêdzy godzinami 23.00 a 6.00 rano, a tak¿e w gazetach i czasopismach, z wyj±tkiem ich ok³adek. Zabroniona bêdzie reklama wszystkich napojów alkoholowych na billboardach oraz na innych sta³ych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy. Reklama piwa nie bêdzie mog³a byæ prowadzona poprzez budowanie skojarzeñ z atrakcyjno¶ci± seksualn±, wypoczynkiem, sportem, nauk±, prac± czy te¿ zdrowiem. Jedn± z najwa¿niejszych zmian w tym zakresie jest tak¿e zakaz reklamy i promocji produktów oraz us³ug, których nazwa, znak towarowy, kszta³t graficzny lub opakowanie wykorzystuj± podobieñstwo lub s± to¿same z oznaczeniem napoju alkoholowego. W praktyce oznacza to, i¿ stosowane obecnie "chwyty" reklamowe, np. ³ódka BOLS, WTK Soplica, Fundacja Ballantine's itp., bêd±ce kryptoreklamami alkoholu, nie bêd± ju¿ wzbudza³y ¿adnych w±tpliwo¶ci czy kontrowersji w opinii ¶rodowisk prawniczych - w sposób jednoznaczny bêd± traktowane jako naruszenie prawa. Przypomnijmy tak¿e, i¿ kary za naruszenie zakazu promocji i reklamy alkoholu (zarówno tej prowadzonej wprost, jak i reklamy po¶redniej) wynosz± - zgodnie z ustaw± - od 10.000 z³ do 500.000 z³. W tym kontek¶cie jeszcze jedna zmiana godna jest odnotowania. Samorz±dy gminne oraz Pañstwowa Agencja Rozwi±zywania Problemów Alkoholowych uzyska³y ustawowe prawo do wystêpowania przeciwko podmiotom prowadz±cym reklamê napojów alkoholowych bezpo¶rednio do s±dów - z pominiêciem organów prokuratury - w charakterze oskar¿yciela publicznego.

W ustawie ¶ci¶le okre¶lono warunki, na jakich dopuszczone jest informowanie o sponsorowaniu imprez sportowych, koncertów muzycznych oraz innych imprez masowych przez biznes alkoholowy. Nazwa lub znak towarowy producenta lub dystrybutora napoju, zawieraj±cego do 18% alkoholu, mo¿e pojawiæ siê jedynie na zaproszeniu, bilecie, plakacie lub tablicy informacyjnej zwi±zanej z dan± imprez±. Informowanie o sponsorowaniu w radiu i telewizji ograniczone jest wy³±cznie do podania nazwy producenta alkoholu (poni¿ej 18%), przy czym w telewizji informacja ta nie mo¿e byæ prezentowana przez osobê fizyczn±, np. sportowca czy aktora.

Do ustawy po raz pierwszy wprowadzono równie¿ tzw. "s³owniczek", w którym precyzyjnie zdefiniowano szereg pojêæ budz±cych dotychczas wiele kontrowersji, np. "najbli¿sza okolica punktu sprzeda¿y", "reklama i promocja napojów alkoholowych", "sponsorowanie".

Na szczególne podkre¶lenie zas³uguje tak¿e zmiana kwalifikacji prawnej czynu, jakim jest sprzeda¿ alkoholu osobom nieletnim i nietrze¼wym. Dotychczas by³o to wykroczenie, zgodnie z nowymi zapisami dzia³anie takie staje siê przestêpstwem. Co wiêcej, samorz±dy gminne - podobnie jak w przypadku reklamowania alkoholu - uzyskuj± ustawowe prawo do bezpo¶redniego kierowania do s±dów wszystkich spraw zwi±zanych z naruszeniem wspomnianego zakazu oraz wystêpowania w tych sprawach w charakterze oskar¿yciela publicznego. Ustawa przyznaje równie¿ specjalne uprawnienia sprzedawcom napojów alkoholowych. Uzyskuj± oni ustawowe prawo do ¿±dania okazania przez klienta dokumentu potwierdzaj±cego jego pe³noletno¶æ. Wspomniane przepisy tworz± zupe³nie now± jako¶æ prawn± w zakresie ograniczania dostêpno¶ci alkoholu dla osób nieletnich. To, czy zostan± skutecznie wykorzystane w praktyce, zale¿y przede wszystkim od dynamiki dzia³ania samorz±dów lokalnych.

Kolejna g³êboka zmiana wynikaj±ca z nowelizacji wspomnianej ustawy dotyczy trybu powo³ywania oraz form dzia³ania nowych gminnych komisji rozwi±zywania problemów alkoholowych. Jak wynika z analiz prowadzonych przez Pañstwow± Agencjê Rozwi±zywania Problemów Alkoholowych, znaczna czê¶æ dotychczasowych gminnych komisji zosta³a utworzona w oparciu o tzw. parytet polityczny. Zwa¿ywszy na szczególn± rolê oraz funkcje, jakie ma do spe³nienia komisja, sytuacja ta wydaje siê paradoksalna. Dotychczas organem powo³uj±cym gminn± komisjê rozwi±zywania problemów alkoholowych by³a rada gminy, obecnie - zgodnie z uchwalon± nowelizacj± ustawy - zadanie to przejmuje zarz±d gminy, który jest jednocze¶nie odpowiedzialny za realizacjê zadañ gminnego programu profilaktyki i rozwi±zywania problemów alkoholowych. Istnieje du¿a szansa, i¿ w tej sytuacji cz³onkami komisji stan± siê osoby odpowiednio do tego przygotowane, bêd±ce rzeczywistymi ekspertami w ró¿nych dziedzinach rozwi±zywania problemów alkoholowych. Je¶li za¶ w komisji znajd± siê osoby przypadkowe, nieprzygotowane do podejmowania zadañ wynikaj±cych z ustawy, w gestii zarz±du gminy (miasta) bêdzie ich weryfikacja i ewentualne odwo³anie. Mo¿na równie¿ mieæ nadziejê, i¿ komisje stan± siê w nowej formule cia³ami bardziej elastycznymi ni¿ dotychczas oraz ¿e - w czê¶ci przypadków - znacznie zredukuj± swoj± liczebno¶æ.

Opracowano na podstawie: www.parpa.pl i www.lex.pl

Eleuteria nr 46, kwiecieñ-czerwiec 2001

pocz±tek strony