W każdym programie czy projekcie profilaktycznym akcentuje się określone wartości, w imię których jest on podejmowany *...
Czasami są to wartości deklarowane wprost i czytelne, a czasami są
ukryte w strukturze i treściach programu. Wtedy mogą być uwidocznione
poprzez rekonstrukcję, wydobycie z tejże struktury. Zazwyczaj wartości
te odnoszą się do człowieka - jego natury, zdrowia, godności - czasami
wykraczają poza tę podstawową linię, w kierunku wartości uniwersalnych,
takich jak prawda, dobro, miłość itp. Rzadko jednak podejmowany jest
problem, czy określone stawianie na wartości ma związek ze
skutecznością danego projektu lub programu.
W Polsce pionierem badań w tym zakresie była i jest prof. K. Ostrowska,
która opublikowała scenariusze edukacji dla wartości przydatne w
praktyce szkolnej. Również w wielu programach profilaktycznych
akcentuje się centralną rolę wartości (np. program Noe), co według
obserwacji przyczynia się do lepszej przyswajalności przesłania
programów.
Na świecie sprawa ta uwidacznia się w pewnego rodzaju konkurencji
programów skierowanych ku różnym wartościom. Najbardziej
spektakularnym przykładem jest spór o kierunek pracy w edukacji
na temat zachowań seksualnych. W USA próbuje się dwu
alternatywnych dróg - tzw. modelu kompleksowego i modelu
wstrzemięźliwości. W tym pierwszym akcentuje się unikanie ryzyka
(przypomina on programy typu "harm reduction") przy założeniu, że
uczestnicy programu tak czy owak będą prezentować ryzykowne zachowania.
W drugim nurcie proponuje się młodzieży konsekwentny model życia bez
tych zachowań, wspierając wstrzemięźliwość. Wydaje się, że ten z pozoru
bardziej wymagający model cieszy się coraz większym uznaniem samej
młodzieży, organizującej się w ruch "klubów wstrzemięźliwości",
działających w czasie wolnym i oferujących pewien program spędzania
tego czasu w sposób konstruktywny. Oba nurty mają aktualnie w
Stanach wsparcie finansowe i organizacyjne władz.
Czy podobne poszukiwania mają miejsce w Polsce? Trzeba tu przedstawić
zwłaszcza pewien projekt związany z osobą zmarłego Papieża, czyli ruch
Krucjaty Wyzwolenia Człowieka. Krucjata Wyzwolenia Człowieka została
powołana do życia jako odpowiedź na apel papieski sformułowany w roku
1978, tuż po wyborze. Była kontynuacją, rozwiązanej siłą przez władze
państwowe, Krucjaty Wstrzemięźliwości z lat 1957-60 (około 100 tys.
dorosłych członków). Inicjatorem jednej i drugiej Krucjaty jest
ks. F. Blachnicki, przyjaciel i współpracownik biskupa Karola
Wojtyły, twórca ruchu oazowego, przez który przeszło
około 1,5 miliona młodzieży polskiej. Krucjata działa już ponad 25 lat.
Przeszło przez nią (w sensie udziału przynajmniej rocznego) setki
tysięcy członków. Około stu tysięcy jest w niej obecnie, w tym
kilkadziesiąt tysięcy na stałe, odnajdując w niej propozycję stylu
życia.
Krucjata Wyzwolenia Człowieka jest inicjatywą wprost i radykalnie
opartą na wartościach - na akcentowaniu godności osoby ludzkiej ("ziemi
świętej" podbitej przez uzależnienie), jej wartości pobudzającej do
solidarności międzyludzkiej oraz podkreślaniu Boga, jako Osoby
ostatecznie wyzwalającej z lęku, uzależnień, zniewoleń. Z punktu
widzenia systemu wartości jest to radykalny, chrześcijański personalizm
wyrastający z oryginalnie interpretowanej Ewangelii. Akcentuje się tu
wartość prawdy, wolności, miłości, przyjaźni, poświęcenia, doskonalenia
się, ale w perspektywie potrzeb drugiego człowieka, a nie własnych.
Elementem centralnym jest dobrowolna abstynencja od alkoholu,
traktowana jako post (intencjonalne wyrzeczenie się) w celu wyjednania
wolności osobom uzależnionym, zniewolonym. Metodą działania jest
przełamywanie społecznych stereotypów i nacisków.
Prekursorski charakter Krucjaty zaskakuje, gdy zauważy się potrzeby
młodego pokolenia (patrz reakcje po śmierci Jana Pawła II i klimat
Światowych Dni Młodzieży). Widać to w strukturze Krucjaty na tle
strategii profilaktycznych W. Hansena:
Strategia wiodąca Hansena |
Działania Krucjaty Wyzwolenia Człowieka |
Przekształcanie przekonań normatywnych |
- łamanie stereotypu "wszyscy piją"
- łamanie stereotypu "bez picia nie ma zabawy"
- łamanie stereotypu "nie pijesz - nie żyjesz"
- wypracowanie alternatywnej kultury
|
Osobiste postanowienia |
- do Krucjaty wchodzi się poprzez osobiste postanowienie abstynencji
|
Wartości kontra zachowania |
- wartością jest osoba ludzka (jej godność i wolność),
wspólnota ludzka i więź z Bogiem, które mogą być
uszkadzane przez picie alkoholu
- akcentuje się zwłaszcza wolność od lęku, prawdę, solidarność, rozwój wewnętrzny
|
Wiedza o konsekwencjach |
- do Krucjaty motywuje się, ukazując szeroko konsekwencje nieodpowiedzialnego picia alkoholu (i nie tylko)
|
Umiejętność odmawiania / asertywność |
- konieczna dla trwania przy postanowieniu i
wypracowana przy kolejnych okazjach w realnym życiu (odmawiam picia,
ale też - kupowania alkoholu)
|
Nowoczesność tego projektu, z punktu widzenia nauk społecznych, jest
oczywista. Ponadto i ewaluacja jest niemal automatyczna, bo jest nią
samo trwanie ludzi w tym ruchu (nowi członkowie, stała obecność w życiu
społecznym itd.)! Pozostaje zapytać: czy może on być uniwersalny (np.
realizowany w szkołach), czy i czym się różni od modelu
harcerskiego, jakie są przeszkody w jego wdrażaniu, jakie mogą być
rozwinięcia tego projektu, jakiego wsparcia wymaga i od kogo?
Sądzę, że nadeszła pora do szerszego i odważniejszego wykorzystania
tego rodzaju modelu w pracy profilaktycznej i widzę do tego niezbędne
warunki.
*Streszczenie wykładu wygłoszonego na Seminarium Naukowym
- V Profilaktyczne Spotkania Kazimierzowskie "Co dalej z polską
profilaktyką - kontynuacja i zmiana", zorganizowanym przez PARPA w
dniach 10-11 maja br. w Kazimierzu Dolnym.
|
|